• Polskie Koleje Linowe sprzedane

    22 maja została podpisana umowa sprzedaży 100 proc. akcji spółki Polskie Koleje Linowe... DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
  • Numer 1 w narciarstwie

    Skidata ma niezwykle bogate doświadczenie i od wielu lat jest pionierem w produkcji i eksploatacji systemów kontroli dostępu w ośrodkach narciarskich... DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
  • Koleje linowe Leitner w LAAX

    Dwie nowe koleje linowe Leitner w ośrodku LAAX w imponujący sposób pokazują, że nowoczesne komfortowe systemy nastawione na działanie wysokiej klasy są jednocześnie ekonomiczne i przyjazne środowisku naturalnemu... DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
  • Małe jest piękne

    Z Panem Stanisławem Buńdą, Wiceprezesem Ośrodka Narciarskiego Małe Ciche rozmawia Marcin Czerwiec... DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
  • Polskie Koleje Linowe sprzedane
  • TECHNOLOGIE Numer 1 w narciarstwie
  • TECHNOLOGIE Koleje linowe Leitner w LAAX
  • WYWIADY Małe jest piękne

Wspólna karta w Tatryski

Wspólna karta w Tatryski

Już w tym sezonie pięć podtatrzańskich ośrodków narciarskich wdroży wspólną kartę. Do „Tatryski”, bo tak nazywa się ta inicjatywa, wkrótce dołączą kolejne ośrodki. To najlepszy dowód na coraz bardziej postępującą profesjonalizację polskiej branży narciarskiej oraz wielka szansa na sprawniejsze funkcjonowanie i wzrost atrakcyjności ośrodków

NIE TAKI DIABEŁ STRASZNY…
Wspólna karta to pomysł, który przez lata postrzegany był przez przedstawicieli polskiej branży narciarskiej z jednej strony jako szansa na usprawnienie ruchu w ośrodkach, zwiększenie atrakcyjności ofert, z drugiej zaś – jako coś, co może powodować niesnaski, konflikty, wynikłe ze sposobu rozliczania przychodów ośrodków. Obawy te spowodowane były zazwyczaj tym, że w wielu ośrodkach stosowano różne systemy obsługi klienta. Dlatego też idea wprowadzenia wspólnej karty do ośrodków narciarskich Podtatrza kilka razy skończyła się niepowodzeniem.
Można wręcz powiedzieć, iż różne systemy kontroli dostępu zainstalowane w poszczególnych ośrodkach narciarskich oraz brak możliwości ich integracji to główna przeszkoda, która uniemożliwiała porozumienie w sprawie wspólnej karty.
Na szczęście we wrześniu 2011 roku racjonalizm przewyższył emocje i zdecydowano się na wymianę systemów elektronicznych oraz podpisano stosowne porozumienia. W skład „Tatryski” weszły ośrodki: Kotelnica, Bania i Kaniówka w Białce Tatrzańskiej, Jurgów Ski w Jurgowie oraz Czorsztyn Ski w Kluszkowcach.

OGROMNA WYGODA
Właściciele połączonych ośrodków na dostawcę systemów kontroli dostępu i wspólnych rozliczeń wybrali firmę Skidata – światowego lidera w branży systemów kontroli dostępu i obsługi klienta. Wyżej wymienione ośrodki narciarskie już w tym sezonie zaoferują narciarzom wspólną kartę.
W ramach systemu wspólnej karty zostanie w sumie zainstalowanych ok. 70 bramek dostępowych, a także pojawi się 25 kas, w których będzie można nabyć karty. Planuje się również wdrożenie zakupów online i dystrybucję kart w hotelach oraz przez inne zainteresowane podmioty.
W tym roku w kasach narciarskich będzie można kupić wspólne wielodniowe karty, które umożliwi korzystanie z atrakcji turystycznych we wszystkich 5 wspomnianych ośrodkach „Tatryski”. Jeżeli ktoś zdecyduje się na korzystanie tylko z oferty wybranego ośrodka narciarskiego, cena karty będzie niższa. Dostępne będą również tzw. karty punktowe, czyli płatne za przejazd (ang. „pay-per-use”), ale ich cena będzie wyższa od ceny kart terminowych. Ponadto w tym sezonie pierwszy raz wprowadzony zostanie podział wiekowy na trzy kategorie: „dorośli”, „dzieci” oraz „młodzież i seniorzy”. Przewidziano również odpowiednie zniżki dla grup zorganizowanych.

KTO JESZCZE?
Deklarację przystąpienia do systemu „Tatryski” w ciągu najbliższych dwóch lat podpisały również ośrodki Małe Ciche, Witów oraz Harenda. Wstępne rozmowy przedstawicieli stacji narciarskich zaowocowały również chęcią wprowadzenia „skibusów” oraz kształtowania wspólnej, spójnej polityki marketingowej.

STOKI W KOMÓRCE
Na przełomie listopada i grudnia ma zostać uruchomiona strona www.tatryski.pl. Powstanie portalu podkreśla sens wspólnego działania oraz daje możliwość przekazania każdemu narciarzowi niezbędnej i rzetelnej informacji dotyczącej warunków narciarskich panujących na stokach. Strona będzie również działała w urządzeniach mobilnych, głównie w telefonach komórkowych z przeglądarką internetową. Dzięki temu narciarz będzie mógł w każdej chwili zdobyć niezbędne informacje o pogodzie w danym ośrodku. W przyszłości zainstalowane zostaną również interaktywne mapy pokazujące stan tras narciarskich (mapy będą aktualizowane przez stronę www.tatryski.pl). Budową oraz administrowaniem strony zajmuje się nowopowstałe Stowarzyszenie „Klaster Visit Tatry”.

JAK TO WYGLĄDA?
Nikogo już chyba nie trzeba przekonywać, że wspólna karta przynosi wiele korzyści – zarówno właścicielom ośrodków turystycznych, jak i ich klientom. Ponadto daje nowe możliwości integracyjne. Widać to doskonale na przykładzie białczańskiego Pensjonatu Bania, gdzie już od pewnego czasu turyści (nie tylko narciarze) mogą korzystać z atrakcji ośrodka za pomocą jednego elektronicznego zegarka. Zastosowane rozwiązania umożliwiają gościom ośrodka skorzystanie z następujących usług:
- wjazd na parking;
- dostęp do pokoju;
- dostęp do szafki narciarskiej;
- zakupy w punktach gastronomicznych (ok. 15 terminali);
- zakupy w sklepie sportowym;
- wypożyczenie sprzętu narciarskiego i przesłanie płatności „na pokój”;
- skorzystanie ze szkoły narciarskiej i przesłanie płatności „na pokój”;
- dostęp do basenów termalnych Termy Bania (w wybranych opcjach czasowych);
- dostęp do ośrodków narciarskich regionu „Tatryski” lub lokalnie, czyli w Białce Tatrzańskiej.

Wszystko zależy od wykupionego pakietu pobytowego. System umożliwia definiowanie różnych opcji. Warto zaznaczyć, że choć cały proces transferów pieniężnych trzeba rozliczyć z podmiotami zewnętrznymi (co nieco komplikuje administrowanie systemem), to korzystanie ze wspólnej karty daje klientowi niespotykaną wygodę i radość.
Wyżej wymienione rozwiązania oparte są na systemach komputerowych firm: Micros Fidelio (oprogramowanie hotelowe, konferencyjne, gastronomiczno-magazynowe, basenowe i spa) oraz Skidata (ośrodki narciarskie). Kontrola dostępu w hotelach realizowana jest przez firmę Hafele.

BEZ KOMPLEKSÓW
„Tatryski” to bardzo dobra inicjatywa właścicieli ośrodków narciarskich, która nie polega tylko na wprowadzaniu wspólnej karty, ale zajmuje się również spójną komunikacją marketingową zjednoczonych ośrodków oraz wzajemnym wsparciem w ulepszaniu jakości usług. „Tatryski” to doskonałe udogodnienie zarówno dla właścicieli ośrodków, jak i dla narciarzy. To oni właśnie definiują jakość polskich ośrodków – nie można bowiem zapominać, że zadowolony klient powraca, a nieraz sprowadza też nowych klientów. Dla klientów ośrodków zjednoczonych w „Tatryski” wspólna karta, spójna polityka informacyjna oraz ujednolicona komunikacja marketingowa będzie z pewnością ogromnym ułatwieniem. Jedna karta zagwarantuje możliwość korzystania z większej niż dotychczas liczby urządzeń i wyeliminuje problem kupowania nowych kart, jedna strona internetowa wyeliminuje szum informacyjny i sprawi, że każdy szybko zdobędzie potrzebne informacje, zaś ujednolicona komunikacja marketingowa zwiększy rozpoznawalność zjednoczonych ośrodków.
Takie inicjatywy, jak „Tatryski” dowodzą tego, że polskie ośrodki narciarskie w niczym nie ustępują już ośrodkom w zachodniej Europie.


TEKST | Piotr Winnicki



24 Styczeń 2012