• Polskie Koleje Linowe sprzedane

    22 maja została podpisana umowa sprzedaży 100 proc. akcji spółki Polskie Koleje Linowe... DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
  • Numer 1 w narciarstwie

    Skidata ma niezwykle bogate doświadczenie i od wielu lat jest pionierem w produkcji i eksploatacji systemów kontroli dostępu w ośrodkach narciarskich... DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
  • Koleje linowe Leitner w LAAX

    Dwie nowe koleje linowe Leitner w ośrodku LAAX w imponujący sposób pokazują, że nowoczesne komfortowe systemy nastawione na działanie wysokiej klasy są jednocześnie ekonomiczne i przyjazne środowisku naturalnemu... DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
  • Małe jest piękne

    Z Panem Stanisławem Buńdą, Wiceprezesem Ośrodka Narciarskiego Małe Ciche rozmawia Marcin Czerwiec... DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
  • Polskie Koleje Linowe sprzedane
  • TECHNOLOGIE Numer 1 w narciarstwie
  • TECHNOLOGIE Koleje linowe Leitner w LAAX
  • WYWIADY Małe jest piękne

Sukces pod kontrolą

Sukces pod kontrolą

W minionym sezonie wiślańskie narciarstwo przeszło małą rewolucję. Stało się tak między innymi za sprawą firmy Base System, która była odpowiedzialna za wprowadzenie systemu wspólnej karty – Wiślańskiego Skipassu

WSPÓLNA KARTA W WIŚLE – JAK TO BYŁO?
Rozmowy na temat wspólnej karty trwały w Wiśle od przełomu maja i czerwca 2011 roku. Wstępna deklaracja kilku stoków o wprowadzeniu wspólnego skipassu pojawiła się już w czerwcu. Pozostałe stoki przyłączały się do projektu sukcesywnie (z większym bądź mniejszym zapałem). Rozmowy o wspólnej karcie, a co za tym idzie, o ustaleniu współczynników wagowych określających udział danego wyciągu w wykorzystaniu karnetu, trwały do końca listopada. W międzyczasie powołano do życia Wiślański Klaster Turystyczny Sp. z o.o. – instytucję mającą koordynować działania wyciągów oraz zajmować się rozliczeniami pomiędzy podmiotami funkcjonującymi w ramach Wiślańskiego Skipassu.

Ubiegłoroczne doświadczenia pozwalają nam stwierdzić, że:
a) wspólną kartę można wdrożyć zawsze – przed sezonem, w trakcie i po sezonie;
b) kolejne podmioty mogą przyłączać się do wspólnej karty nawet w trakcie sezonu (w Wiśle hotele przyłączały się jeszcze w lutym);
c) efektywne wdrożenie systemu wspólnej karty, określenie strategii marketingowej, uruchomienie systemu i uzyskanie wymiernych efektów wspólnego skipassu wymaga tego, by uczestniczące w projekcie podmioty zawarły stosowną umowę minimum 4 miesiące przed rozpoczęciem sezonu zimowego.

OD SŁÓW DO CZYNÓW – ILE ZAJMUJE WPROWADZENIE WSPÓLNEJ KARTY?
Wspólna karta to nie tylko kawałek plastiku. To także szereg działań, których zadaniem jest doprowadzenie do tego, by system był sprawny i efektywny. Najważniejszym działaniem jest zawarcie odpowiednich umów i stworzenie regulaminu obowiązującego wszystkie podmioty funkcjonujące w systemie wspólnej karty. Umowy i regulamin powinny być tak skonstruowane, aby nie można było modyfikować ich w trakcie sezonu. Nie oznacza to, że w tym czasie do systemu nie może przystąpić żaden nowy podmiot. Po prostu każdy podmiot, który przystępuje do systemu wspólnej karty w trakcie sezonu, akceptuje warunki wspomnianych umów i regulaminu. Ważne jest również skonstruowanie i zawarcie jednolitej umowy z wszystkimi podmiotami zewnętrznymi, które chcą przyłączyć się do systemu. Dotyczy to przede wszystkim zewnętrznych punktów sprzedaży.
Do takich najważniejszych działań należy ustalenie wspólnej strategii marketingowej, która pozwoli między innymi na określenie czasu każdych kolejnych działań. Kolejną ważną kwestią związaną z wprowadzaniem wspólnej karty jest komunikacja marketingowa. W jej ramach tworzy się przede wszystkim spójną identyfikację wizualną. Należy pamiętać, że to również zajmuje trochę czasu – w Wiśle projekt i wybór logotypu zajął około 2 tygodni. Komunikację marketingową należy skierować również do Internetu. W związku z tym szczególnie ważną kwestią jest wybór, rezerwacja i kupno domeny internetowej, a następnie stworzenie strony. Proces tworzenia strony internetowej to kolejny czas – zajmuje od kilku dni do kilku tygodni, w zależności od tego, jak bardzo rozbudowaną stronę chcemy posiadać. Komunikacja marketingowa nie może oczywiście obejść się bez odpowiednich – konwencjonalnych lub niekonwencjonalnych – materiałów reklamowych. Ich stworzenie również pochłania czas – jego ilość jest zależna od tego, jak wielu materiałów reklamowych potrzebujemy. Kampania reklamowa to nie tylko czas, lecz również pieniądze. Powinniśmy dokładnie zastanowić się nad tym, co zrobić i jak, by była ona w miarę tania i skuteczna. W Wiśle udało się…

TO, CO DOBRE TU, NIE ZAWSZE JEST DOBRE GDZIE INDZIEJ – ROZLICZENIA
Forma rozliczenia to jedna z najważniejszych spraw związanych z funkcjonującym już systemem. Najlepszym rozwiązaniem jest osobne ustalanie sposobu i formy rozliczenia dla każdego systemu. Dla przykładu, Zieleniec rozlicza się miesięcznie, zaś Wisła – ze względu na sprzedaż karnetów w obiektach hotelowych, wprowadziła rozliczanie tygodniowe. Dlaczego? W Zieleńcu rozliczenia pomiędzy podmiotami w dużej mierze bilansują się, tzn.: wyciąg A sprzedaje karnety, które są wykorzystywane na wyciągu B i odwrotnie. W Wiśle natomiast, ze względu na to, że karnety sprzedają również podmioty zewnętrzne, które nie świadczą usług, za które można płacić tymi karnetami, rozliczenie miesięczne mogłoby powodować zbyt duże jednostronne zobowiązania z tytułu sprzedanych karnetów.
Inną ważną kwestią związaną z funkcjonującym systemem są raporty. Wymagane są przynajmniej 2 typy raportów: raporty rozliczeniowe – sumaryczne oraz raporty szczegółowe – sprawdzające, umożliwiające prześledzenie drogi karnetu od jego sprzedaży, przez zużycie, do zwrotu kaucji. Raporty systemowe będące podstawą rozliczeń muszą być czytelne, przejrzyste i weryfikowalne! Dla każdego raportu rozliczeniowego musi istnieć możliwość wygenerowania raportu sprawdzającego oraz szczegółowego raportu sprawdzającego dla wybranych karnetów. Dodatkowo na każdym stanowisku kasowym istnieje możliwość sprawdzenia historii danego karnetu. Jeżeli karnet był wydany jako wspólny skipass, kasjerzy na wszystkich stacjach mają podgląd jego historii.

To, kiedy możemy rozliczyć karnet, jest oczywiście zależne od jego typu:
- punktowy w dowolnej chwili – system podaje informacje o punktach pozostałych na karnecie oraz o punktach wykorzystanych, z rozróżnieniem na poszczególne wyciągi;
- czasowy po upływie okresu ważności, czyli karnet 3-dniowy będzie rozliczony przez system nie wcześniej niż w 4. dniu od jego aktywowania. Celowo nie uwzględnia się tutaj momentu sprzedaży, ponieważ wyróżniamy 2 typy karnetów czasowych – karnety, w których czas nalicza się od chwili sprzedaży oraz karnety, w których czas nalicza się od pierwszego odbicia;
- karnet typu „kiedy chcesz”, czyli np. 10 dowolnie wybranych dni w całym sezonie, rozliczany jest w chwili „wyjeżdżenia”, a jeśli nie został wykorzystany do końca, to rozliczenie następuje dopiero na koniec sezonu.

„CO BĘDĘ Z TEGO MIAŁ?” – PRZYŁĄCZENIE HOTELI
Wielu hotelarzy jak mantrę powtarza pytanie: „Co ja z tego będę miał”? Niestety część z nich nadal sceptycznie odnosi się do systemów wspólnej karty. Odpowiedź na powyższe pytanie jest jednak prosta: „Pieniądze i klientów”. Obiekty noclegowe są potrzebne wyciągom tak samo, jak wyciągi hotelom, zaś jeżeli dzięki wspólnemu skipassowi – który przecież może być ciekawym i atrakcyjnym uzupełnieniem oferty hotelu – uda się lepiej wypromować dany region lub dane ośrodki, to zyskają na tym wszyscy! Ponadto warto wiedzieć, że hotele nie sprzedają skipassów za darmo. Każdy hotelarz dostaje rabat i od niego zależy, co z tym rabatem zrobi. Dotyczy to przede wszystkim hoteli. Praktyka pokazuje bowiem pewną prawidłowość: właścicielom mniejszych i tańszych obiektów noclegowych bardziej zależy na sprzedaży wspólnego skipassu i wspólnej promocji. Oczywiście zdarzają się odstępstwa od tej reguły.
Dla hoteli i innych obiektów noclegowych, podobnie jak dla samych ośrodków narciarskich, istotna jest wspólna kampania reklamowa. Powinna ona wspierać cały region.

Należy zadać sobie dwa pytania:
1. Ile wydajemy na reklamę teraz – jako odrębne podmioty?
2. Ile musielibyśmy wydać, gdybyśmy np. chcieli reklamować 10 stoków i 30 hoteli/pensjonatów z jednego regionu?
Odpowiedzi są proste. Wszyscy doskonale wiedzą, że na wspólną kampanię reklamową 40 obiektów każdy wydałby mniej pieniędzy niż na 40 osobnych kampanii. Największą korzyścią wspólnej kampanii nie są jednak oszczędności, lecz znaczący wzrost atrakcyjności wszystkich obiektów dla dużych reklamodawców, np. browarów czy producentów samochodów. Podobnie jest z mediami.

PEŁNE STOKI W MARCU – MOŻE SKIFREE?
Skifree – czyli „śpisz u nas jeździsz za darmo” – uruchomiono w Wiśle z dnia na dzień, praktycznie bez reklamy. Informacja na stronach Wiślańskiego Klastra Turystycznego oraz na stronach hoteli pojawiła się raptem 4 dni przed uruchomieniem. Mimo to, efekt był bardziej niż zadowalający.

NOWINKI BASE SYSTEM
Base System to jednak nie tylko Wisła. Firma zajmuje się elektronicznymi systemami obsługi każdego klienta, dlatego też nieustannie się rozwija. W tym roku można liczyć na kilka nowinek od Base System. Wśród nich są: e-skipass, czyli przedsprzedaż i sprzedaż karnetów przez Internet. Rozwiązanie o tyle ciekawe, że „z marszu” daje państwu dostęp do setek tysięcy klientów.
Wśród nowinek od Base System jest również nowa bramka – BASE 3000. To pierwsza polska bramka długozasięgowa. W wersji finalnej w minionym sezonie funkcjonowała już na jednym z wiślańskich stoków. Cztery bramki BASE 3000 obsługiwały szybką wyprzęganą czteroosobową kanapę na najpopularniejszym stoku w Wiśle – Nowej Osadzie.
Oczywiście nie była to pierwsza instalacja długozasięgowych bramek naszej produkcji. Pierwsza bramka o zasięgu odczytu/zapisu karty wynoszącym 80 cm trafiła w sezonie 2010/2011 na Górę Dzikowiec (Boguszów, Gorce). Jednak prawdziwy chrzest bojowy bramki – już w wersji produkcyjnej – przeszły na Nowej Osadzie, gdzie były testowane przez wymagających klientów, lubiących jeździć szybką kanapą Doppelmayra. Nad testem pilnie czuwał właściciel wyciągu, Pan Władysław Sanecki, któremu firma Base System pragnie serdecznie podziękować. Bramki przeszły testy „śpiewająco”, zaś krytyczne uwagi Pana Saneckiego zaowocowały tym, że wprowadziliśmy w bramkach kilka ulepszeń.
Na nadchodzący sezon oferujemy bramkę w 100% dostosowaną do specyfiki krajowych ośrodków narciarskich.
Po ostatnim sezonie ulepszyliśmy również aplikację. Wzbogaciliśmy ją o kilka raportów, których do tej pory nie posiadała. Oferujemy teraz zarówno aplikację dla pojedynczej stacji, jak i aplikację dla systemów wspólnej karty. Działanie aplikacji w ramach wspólnej karty obejmuje nie tylko stoki narciarskie, lecz również lodowiska, baseny, hotele, wypożyczalnie itp. Aktualnie jesteśmy w stanie dostarczyć Państwu kompleksowe rozwiązanie, które obsłuży nie tylko wyciąg narciarski, lecz cały kompleks. Począwszy od sprzedaży karnetu przez Internet, skończywszy na dokładnym rozliczeniu wielu podmiotów działających w ramach jednego organizmu.

NA STOKI Z KOLEJAMI ŚLĄSKIMI
Przygotowujemy się też do realizacji wspólnego projektu wiślańskich stoków narciarskich oraz Kolei Śląskich. Zgodnie z jego założeniami klient będzie mógł kupić specjalny bilet („skibilet”) w kasie na dworcu kolejowym. W cenie tego biletu zawiera się cena przejazdu pociągiem (bilet powrotny), przejazd skibusem (na stok i ze stoku) oraz 4-5 godzinny skipass.
Jak to będzie działało? Kiedy klient otrzyma właściwy skipass?
Wygląda to tak. Klient kupuje w kasie zwykły bilet papierowy z kodem kreskowym lub kodem 2D. Z biletem wsiada do pociągu (ten sam bilet będzie mu potrzebny również w drodze powrotnej). Na peronie kolejowym w Wiśle (oraz na stokach narciarskich) będą zlokalizowane automaty wydające skipassy. Klient podchodzi do automatu, wkłada swój bilet zakupiony w kasie kolei, automat skanuje kod z biletu, weryfikuje go w bazie i wydaje skipass z odpowiednimi uprawnieniami – w tym przypadku: bilet czasowy na 5 godzin, ważny od pierwszego odbicia. Papierowe (tańsze niż plastikowe) skipassy zbliżeniowe wydawane w automatach są bezzwrotne, a co za tym idzie, nie obarczone kaucją. Niezależnie od tego, gdzie klient otrzyma skipass (peron kolei czy stacja narciarska), musi dostać się jakoś na wybrany stok narciarski. Z pomocą przyjadą mu bezpłatne skibusy.
Warto podkreślić, że Koleje Śląskie tworzą rozkład jazdy tak, aby klient mógł swobodnie przez 4-5 godzin jeździć na stoku, a następnie bezstresowo wrócić bezpłatnym skibusem do pociągu. Składy przeznaczone do obsługi narciarzy na trasie Częstochowa-Wisła to wyłącznie nowoczesne szynobusy, zabierające na pokład około 480 osób.

Zapewne nasuwają się Państwu pytania: „kto zapłaci za skibusy?” lub „ciekawe, jak się będą rozliczali za skibilet”? To dobre pytania, ale mam nadzieję, że jeszcze lepsza jest odpowiedź: Za skibusy i skibilety zapłacą stacje narciarskie, rozliczeniem opłat zajmie się Base System, a dokładniej nasza aplikacja. Gwarantujemy czytelne rozliczenie kosztów wynikających z dowożenia klientów na stok. Metoda rozliczenia jest w 100% zależna od wykorzystania stoków przez dowożonych narciarzy.


TEKST | Maciej Ziębiński
FOTO | Archiwum firmy Base System



12 Czerwiec 2012