• Polskie Koleje Linowe sprzedane

    22 maja została podpisana umowa sprzedaży 100 proc. akcji spółki Polskie Koleje Linowe... DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
  • Numer 1 w narciarstwie

    Skidata ma niezwykle bogate doświadczenie i od wielu lat jest pionierem w produkcji i eksploatacji systemów kontroli dostępu w ośrodkach narciarskich... DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
  • Koleje linowe Leitner w LAAX

    Dwie nowe koleje linowe Leitner w ośrodku LAAX w imponujący sposób pokazują, że nowoczesne komfortowe systemy nastawione na działanie wysokiej klasy są jednocześnie ekonomiczne i przyjazne środowisku naturalnemu... DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
  • Małe jest piękne

    Z Panem Stanisławem Buńdą, Wiceprezesem Ośrodka Narciarskiego Małe Ciche rozmawia Marcin Czerwiec... DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
  • Polskie Koleje Linowe sprzedane
  • TECHNOLOGIE Numer 1 w narciarstwie
  • TECHNOLOGIE Koleje linowe Leitner w LAAX
  • WYWIADY Małe jest piękne

Sezon 2011/2012 należał do Leitnera

Sezon 2011/2012 należał do Leitnera

Zaawansowana technologia, jakość wykonania, niekonwencjonalne rozwiązania i nowoczesny wygląd – te cechy produktów sprawiają, że popularność firmy Leitner AG wśród wymagających inwestorów na rynkach światowych stale rośnie. Podobnie było w sezonie zimowym 2011/2012

Koleje linowe firmy Leitner AG są dzisiaj postrzegane nie tylko jako środek transportu turystów w ośrodkach narciarskich, ale również jako alternatywny oraz innowacyjny sposób przewozu pasażerów w aglomeracjach. Klienci coraz częściej szukają indywidualnych rozwiązań, które mają znaczący wpływ na marketing danej inwestycji. W tym kontekście Leitner AG jest silnym partnerem z wieloma niebanalnymi pomysłami.

POLSKA – EKSPANSJA KOTELNICY BIAŁCZAŃSKIEJ
W sezonie zimowym 2011/2012 uruchomiono w Europie Środkowej dwie najnowocześniejsze koleje wyprzęgane Leitner AG. Jedną z nich jest nowa 6-osobowa kolej „Pasieka Express” została dostarczona i zamontowana w Ośrodku Narciarskim Kotelnica Białczańska w Białce Tatrzańskiej. To wydarzenie zapoczątkowało ekspansję ośrodka w kierunku Bukowiny Tatrzańskiej. Ta kolej posiada niemal wszystkie udogodnienia, jakie dostępne są dla systemów kolei krzesełkowych wyprzęganych. Maksymalna przepustowość kolei o długości 1064 m i różnicy poziomów 175 m wynosi 3100 osób na godzinę przy prędkości do 5 m/s.
6-osobowe krzesła zostały wyposażone w system Kid-Stop®, zabezpieczający najmłodszych pasażerów, ogrzewanie oraz osłony przeciwwietrzne w kolorze niebieskim – dzięki współpracy firmy Leitner z firmą Scott.
Pasażerom wsiadanie ułatwia taśma rozbiegowa, a cała kolej napędzana jest innowacyjnym, bezprzekładniowym napędem bezpośrednim. Na trasie znajduje się 10 podpór, zaś pod stacją powstał podziemny garaż, mieszczący 66 krzeseł.
Dzięki współpracy Ośrodka Narciarskiego Kotelnica Białczańska z firmą BMW, stacje kolei stały się reklamą nowego BMW X-Drive, co doskonale komponuje się z nazwą napędu kolei: Direct-Drive.

SŁOWACJA – ZAAWANSOWANA TECHNOLOGIA I KOMFORT PASAŻERÓW
Na terenach narciarskich Tatrzańskiej Łomnicy Leitner AG zbudował pierwszą w kraju 8-osobową kolej krzesełkową. Nowa inwestycja firmy TMR, która wywozi narciarzy na górę Bukova Hora, posiada miękkie okładziny siedzeń oraz niebieskie osłony przeciwwietrzne, zapewniające narciarzom zawsze błękitne niebo nad ich głowami. Kolej posiada system garażowania krzeseł w stacji oraz górną stację typu „short”, krótszą niż standardowa.
Dostrzegłszy potencjał rynków Europy Środkowej, firma Leitner AG postanowiła zbliżyć się do swoich klientów dzięki budowie nowego zakładu produkcyjnego w Starej Lubovnej w północnozachodniej Słowacji. W otwartym na początku 2011 roku obiekcie, którego powierzchnia wynosi 1800 m2 pracuje teraz ok. 40 pracowników. W budynku znajduje się również Kierownictwo Eksportu Leitner AG na najbliższe rynki i biuro obsługi klienta wraz z bezpośrednim serwisem.

WŁOCHY MNIEJ PROBLEMÓW NA DROGACH, WIĘCEJ WYGODY DLA PASAŻERÓW
Pomimo niekorzystnej sytuacji gospodarczej, firma Leitner AG była w stanie obsłużyć wiele wymagających i prestiżowych projektów we Włoszech. Szczególną uwagę przyciąga nowa 10-osobowa kolej gondolowa w Kronplatz w Południowym Tyrolu. Jest to imponujący przykład tego, jak zmieniają się współczesne oczekiwania klientów co do kolei linowych.
GD10 RIED łączy teren Percha ze szczytem góry, gdzie znajduje się kolejna kolej firmy Leitner AG. Gondola jest również pierwszym bezpośrednim połączeniem pomiędzy Kronplatz i koleją szynową Püster Valley. Regionalne władze oczekują, że nowa kolej gondolowa aż o 40% zmniejszy ruch samochodowy w rejonie narciarskim i będzie generować odpowiedni wzrost wykorzystania transportu publicznego. Gondola będzie już trzecią tego typu koleją dostarczoną do Kronplatz.
O wiele bardziej atrakcyjny i komfortowy przejazd możliwy jest również w Południowym Tyrolu, pomiędzy Gitschberg i Jochtal, gdzie w 2011 roku powstały dwie 8-osobowe koleje gondolowe.
W Trentino firma Leitner AG zbudowała trzy połączone ze sobą, 8-osobowe koleje gondolowe łączące kurort Madonna di Campiglio z resortem narciarskim Pinzolo. Trzyodcinkowa trasa gondoli została zaprojektowana jako ciągły system, dzięki czemu pasażerowie mogą przejechać cały dystans bez konieczności zmiany kabiny.
To, że koleje linowe są cennym narzędziem poprawy jakości obiektów narciarskich, potwierdza budowa dwóch nowych wyciągów krzesełkowych w La Villa i Corvara w resorcie narciarskim Alta Badia. Krzesła wyposażone są w system bezpieczeństwa dla dzieci Kid-Stop®. Nowa 6-osobowa kolej krzesełkowa została też zainstalowana na przełęczy Sella w Gröden. W 2011 roku firma Leitner zbudowała również 8-osobową kolej gondolową na Col dei Baldi w Alleghe, w prowincji Belluno Kolejna nowa 6-osobowa kolej została dostarczona do Monte Magnola w Abruzji. Urządzenia dostępne na Col di Lana w prowincji Belluno i w San Domenico zostały zmodernizowane. Dzięki temu funkcjonują tam teraz 4-osobowa oraz 2-osobowa kolej krzesełkowa. W południowych Włoszech, a dokładnie na Sycylii firma Leitner AG również zainstalowała wyciąg. Znajduje się on w miejscowości Linguaglossa niedaleko Katanii i prowadzi na wulkan Etna.
Pozostałe działania Leitner AG we Włoszech to między innymi dostarczenie wyciągów do Asiago i Selva di Cadore w regionie Veneto.

AUSTRIA  – KOLEJE LINOWE NA MISTRZOSTWA ŚWIATA I PRZYJAZNE DLA ŚRODOWISKA NAPĘDY
W 2013 roku Mistrzostwa Świata w Narciarstwie odbędą się w Schladming, a koleje linowe firmy Leitner będą tam, gdzie zawsze będzie się coś działo. Nowa kolej „WM-Shuttle” będzie przewozić sportowców na start. Swoją próbę przeszła pomyślnie podczas popularnej Nocy Pucharu Świata w Slalomie, która odbyła się w styczniu.
Kitzbühel to ośrodek narciarski, z którym Leitner AG jest w długim i udanym związku. Ostatniej zimy pracowała tam już wyprzęgana 6-osobowa kolej „Resterhöhe” z ekologicznym napędem bezpośrednim. Inwestycja ta zastąpiła dwa stare wyciągi narciarskie. 6-osobowa kolej zwiększyła zarówno przepustowość, jak i poczucie komfortu przejazdu pasażerów na trasie Resterhöhe i Pass Thurn – między innymi dzięki podgrzewanym siedzeniom i osłonom przeciwwietrznym.
Komfort pasażerów i jakość obsługi mają teraz decydujące znaczenie dla operatorów kolei Finkenberger Almbahnen w dolinie Tux. W 2011 roku stary 2-osobowy „Katzenmoos” został zastąpiony 6-osobową koleją firmy Leitner, która oferuje pasażerom podgrzewane siedzenia, ochronę przed wiatrem i śniegiem oraz krótszy czas przejazdu. Dwa inne imponujące projekty pojawiły się w Goldeck nieopodal Spittal an der Drau, gdzie 8-osobowa kolej gondolowa przewozi narciarzy na dystansie ponad trzech kilometrów. Ponadto wyciąg „Bärnbiss” zastąpiła nowa 6-osobowa kolej krzesełkowa z miękkimi okładzinami siedzeń.

SZWAJCARIA LUKSUS WEWNĄTRZ I NA ZEWNĄTRZ
Nowa 6-osobowa kolej krzesełkowa, wybudowana przez firmę Leitner AG w Laax, w kantonie Gryzonia, jest instalacją ekscytującą pod wieloma względami. Budowa kolei trwała zaledwie 5 miesięcy i jej efektem było stworzenie jednego z najbardziej nowoczesnych wyciągów krzesełkowych w Alpach. Podgrzewane siedzenia, osłony przeciwwietrzne, system Kid- Stop® oraz maksymalna prędkość przejazdu wynosząca 6 m/s czynią go jednym z najszybszych w regionie. Czarne wykończenia wybrane przez klienta sprawiają, że nowa kolej przyciąga wzrok. Dzięki innowacyjnemu napędowi bezpośredniemu kolej jest również bardzo cicha i oszczędna. Dodatkową zaletą kolei jest całkowicie automatyczne parkowanie krzeseł w stacji.

NIEMCY – PEŁNA KONCENTRACJA NA ŚRODOWISKO W SAUERLAND
W Winterberg w regionie Sauerland operatorzy kolei są również przekonani o zaletach napędu bezpośredniego firmy Leitner AG. Nowa wyprzęgana 6-osobowa kolej krzesełkowa „Bure Bremberg X-Press”, która zastąpiła stary „Talexpress”, jest pierwszą niemiecką koleją obsługiwaną za pomocą bezpośredniego napędu. Pozostałe innowacyjne rozwiązania sprawiają, że jazda koleją jest wygodniejsza, zaś urządzenie tylko minimalnie wpływa na środowisko naturalne. Kolej została dostarczona wraz z systemem automatycznej blokady barierki bezpieczeństwa na trasie, co znaczenie podnosi bezpieczeństwo przewożonych dzieci. Ze względu na to, iż stacja dolna znajduje się na granicy obszaru ochrony wód, mechanizm kolei smarowany jest biodegradowalnymi smarami. Nowa kolej jest miłym akcentem czterdziestoletniej współpracy pomiędzy firmą Leitner AG a Winterberger Bahnen.
Potencjał nowoczesnych kolei linowych ilustruje ekscytujący projekt na lotnisku we Frankfurcie. „Squaire Metro” łączy nowy, awangardowy budynek, znany jako „Squaire” z wielopiętrowym parkingiem dla samochodów. „Squaire” jest teraz jednym z największych na świecie kompleksów biurowych. Mimo, że linia metra ma zaledwie 300 metrów długości, jest zjawiskowa. Zautomatyzowana torowa trasa metra mieści się 18 metrów nad pobliską autostradą i linią kolejową. System ten nie emituje gazów do atmosfery, ponieważ dzięki kompensacji energii hamowania może pracować w trybie mniejszego zużycia energii, kiedy ruch pasażerski jest mniejszy. To kolejna przekonująca cecha technologii firmy Leitner, która łączy najwyższą jakość inżynierii z atrakcyjnym wzornictwem.

EUROPA PÓŁNOCNA – WIĘCEJ INWESTYCJI SKISTAR W KOLEJE LINOWE FIRMY LEITNER
Narciarstwo jest bardzo popularne w Szwecji. Ponad jedna czwarta wszystkich mieszkańców jeździ tam na nartach. Szwedzka Grupa SkiStar, lojalny klient Leitner AG, jest jednym z największych użytkowników obszarów narciarskich w Europie. W 2011 roku firma Leitner AG zbudowała firmie SkiStar 6-osobową kolej krzesełkową w Vemdalen. Kolej o długości 592 metrów jest najkrótszą w Szwecji, ale także jedyną w kraju, która posiada zabezpieczenie dla dzieci w postaci blokady barierki bezpieczeństwa. Firma Leitner AG wygrała również kontrakt z SkiStar na wybudowanie wyciągu na terenie narciarskim Klovsjoski. Ponadto w Idre Leitner AG zainstalował 6-osobową kolej krzesełkową oraz wyciąg narciarski. Nowe koleje linowe zostały również dostarczone do Norwegii: kolej krzesełkowa w Vikersund oraz po jednym wyciągu narciarskim w Trysil i Eidfjord.

AZJA ZACHODNIA – PROJEKTY NA ZIMĘ, GONDOLA NA PLAŻĘ
Turcja jest bardzo atrakcyjnym krajem o dynamicznie rozwijającej się gospodarce. Inwestuje się tutaj również w branżę zimowych dyscyplin sportu. W 2010 roku Leitner AG dostarczył do Turcji cztery szybkie 4-osobowe koleje krzesełkowe. Znalazły się one w nowym ośrodku narciarskim Konakli koło Erzurum. Następstwem była w 4-osobowa kolej krzesełkowa na Dorukkaya/Bolu, zainstalowana w 2011 roku. Znajduje się ona tylko dwie godziny samochodem od Ankary.
Kolejnym celem jest między innymi 8-osobowa kolej gondolowa w Ordu, w malowniczym nadmorskim mieście nad Morzem Czarnym. Kolej gondolowa łączy miasta oraz plażę z malowniczą panoramą na wzgórzu z Boztepe, co znacznie zmniejsza liczbę samochodów w mieście. Sprawia to również, że instalacja jest szczególnie interesująca - ma niesamowicie długą rozpiętość (900 metrów) i pozwala na dowolność formy projektowanych stacji.

FRANCJA – NOWE KOLEJE W SAVOLE
Oddział Leitner France w 2011 roku oddał do eksploatacji dwie wyprzęgane 6-osobowe koleje krzesełkowe: w Diamant Espace i Les Jeux Ski w obszarze „Les Jeux” Obie w ciągu godziny mogą przewieźć maksymalnie 3200 osób.

2012 rok ponownie pokazuje ogromny potencjał rozwojowy rynków światowych w branży zimowych dyscyplin sportu, rejonów turystycznych i aglomeracji miejskich.


TEKST | Magdalena Waga-Drąg
FOTO | Archiwum firmy Leitner AG


 



13 Czerwiec 2012