• Polskie Koleje Linowe sprzedane

    22 maja została podpisana umowa sprzedaży 100 proc. akcji spółki Polskie Koleje Linowe... DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
  • Numer 1 w narciarstwie

    Skidata ma niezwykle bogate doświadczenie i od wielu lat jest pionierem w produkcji i eksploatacji systemów kontroli dostępu w ośrodkach narciarskich... DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
  • Koleje linowe Leitner w LAAX

    Dwie nowe koleje linowe Leitner w ośrodku LAAX w imponujący sposób pokazują, że nowoczesne komfortowe systemy nastawione na działanie wysokiej klasy są jednocześnie ekonomiczne i przyjazne środowisku naturalnemu... DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
  • Małe jest piękne

    Z Panem Stanisławem Buńdą, Wiceprezesem Ośrodka Narciarskiego Małe Ciche rozmawia Marcin Czerwiec... DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
  • Polskie Koleje Linowe sprzedane
  • TECHNOLOGIE Numer 1 w narciarstwie
  • TECHNOLOGIE Koleje linowe Leitner w LAAX
  • WYWIADY Małe jest piękne

Prawidłowe smarowanie jest najważniejsze

Prawidłowe smarowanie jest najważniejsze

Smarowanie – zarówno wstępne, jak i wtórne – jest konieczne dla zachowania optymalnej funkcjonalności. Oto garść informacji o tym, na które elementy należy zwracać uwagę podczas stosowania niezwykle trwałego i wydajnego smaru Motorex 3800 TS oraz środka smarnego do lin Cable Protect

Regularne, zgodne z planem smarowania i przeglądów, stosowanie smaru ma szczególne znaczenie dla bezpieczeństwa funkcjonowania urządzenia. Nie trzeba być fachowcem, aby wiedzieć, że nieregularne smarowanie powoduje szybsze zużywanie się elementów sprawia, że są one bardziej podatne na awarie.
Markus Damm, współpracownik technicznej obsługi klienta firmy Motorex, odpowiedzialny za koleje linowe, to prawdziwa skarbnica wiedzy o konserwacji i smarowaniu elementów kolei. Poniżej garść cennych informacji o prawidłowym używaniu dwóch produktów Motorex Alpine Line: smaru 3800 TS oraz środka smarnego do lin Cable Protect.

SMAR FETT 3800 TS

Smar FETT 3800 TS jest skomponowany z częściowo syntetycznego oleju bazowego oraz zagęszczonego mydła litowego – specjalnego, wysokociśnieniowego długotrwałego smaru. Smar FETT 3800 TS jest niezwykle stabilny w warunkach wysokiego ciśnienia oraz odporny na utlenianie w podwyższonych temperaturach. Dzięki temu nadaje się do smarowania podstawowego i każdego kolejnego smarowania walców oraz łożysk ślizgowych. Szczególnie predestynowany jest do łożysk pracujących w trudnych warunkach, w których dominują wysokie amplitudy temperatury (koleje linowe). Dzięki bardzo dużej odporności na wilgotność i nadzwyczajnej przyczepności jest niezwykle trwały. Sprawia to, że interwały kolejnych smarowań są wyraźnie dłuższe. Smar spełnia normy określone specyfikacją KP2 N-30, zgodne z DIN 51502.
 

Wskazówki do stosowania:
- regularna konserwacja zgodna z planem smarowania (Motorex/producent kolei) oraz prowadzenie kontroli konserwacji;
- smar należy przechowywać w temperaturze pokojowej;
- nypel smarowania oraz urządzenia należy czyścić przed każdym smarowaniem;
- należy utrzymywać otoczenie urządzeń centralnego smarowania w czystości;
- należy smarować przeznaczone do tego miejsca aż do momentu wycieku czystego smaru, nadmiar usunąć czystą szmatką.

ALPIE CABLE PROTECT

Specjalny środek smarny do lin – Alpine Cable Protect – chroni różne typy lin stalowych przed negatywnym działaniem temperatury oraz zjawisk atmosferycznych, a co za tym idzie – przed szybkim zużyciem. Produkt jest rozcieńczony specjalnym rozpuszczalnikiem. Umożliwia to jego optymalne i równomierne nanoszenie. Po odparowaniu rozpuszczalnika  tworzy się cienki, przyczepny, nie klejący się film. Powtarzające się wyginanie i obciążanie liny prowadzi do tarcia mnóstwa składających się na linę drutów. Alpine Cable Protect został stworzony specjalnie po to, by zmniejszać tego rodzaju tarcia oraz chronić linę przed ekstremalnymi zjawiskami atmosferycznymi, jak ulewny deszcz, gęsty śnieg, wysokie upały lub duży mróz.
Z reguły zaleca się smarowanie w odstępach od 6 do12 miesięcy. Wpływ na interwały smarowania wywierają: czas pracy, szybkość jazdy kolei, obciążenie, promień tarcz napędowych i zwrotnych, wiatr, temperatura i ogólne warunki pogodowe.
 

Wskazówki do stosowania:
- należy czyścić linę tylko wtedy, gdy jest sucha i zimna;
- do czyszczenia nigdy nie należy stosować rozpuszczalników lub środków myjących;
- należy smarować tylko suchą i czysta linę;
- należy smarować linę tylko, gdy jest ciepło i sucho;
- nie wolno wystawiać liny na działanie wody (deszcz, śnieg itp.) przez 4-5 godzin po zakończeniu smarowania;
- optymalne działanie liny możliwe jest, gdy smar jest lekko rozcieńczony;
-do rozcieńczania Alpine Cable Protect należy używać wyłącznie oryginalnego rozpuszczalnika Alpine Cable Solvent;
- maksymalna ilość smaru na linie stalowej skrętkowej (splotowej) to 30 g/m2, a na linach nośnych: 15 g/m2;
- należy bezwzględnie przestrzegać czasu schnięcia.

Każdy właściciel i operator kolei powinien pamiętać o tym, że odpowiednie smarowanie jest szczególnie ważne dla właściwiej konserwacji urządzenia. Więcej informacji o tym, jak dbać o koleje udzielają pracownicy techniczni firmy Motorex.

 


TEKST | Arkadiusz Frąckowiak
FOTO | Archiwum firmy Motorex



19 Kwiecień 2013