• Polskie Koleje Linowe sprzedane

    22 maja została podpisana umowa sprzedaży 100 proc. akcji spółki Polskie Koleje Linowe... DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
  • Numer 1 w narciarstwie

    Skidata ma niezwykle bogate doświadczenie i od wielu lat jest pionierem w produkcji i eksploatacji systemów kontroli dostępu w ośrodkach narciarskich... DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
  • Koleje linowe Leitner w LAAX

    Dwie nowe koleje linowe Leitner w ośrodku LAAX w imponujący sposób pokazują, że nowoczesne komfortowe systemy nastawione na działanie wysokiej klasy są jednocześnie ekonomiczne i przyjazne środowisku naturalnemu... DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
  • Małe jest piękne

    Z Panem Stanisławem Buńdą, Wiceprezesem Ośrodka Narciarskiego Małe Ciche rozmawia Marcin Czerwiec... DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
  • Polskie Koleje Linowe sprzedane
  • TECHNOLOGIE Numer 1 w narciarstwie
  • TECHNOLOGIE Koleje linowe Leitner w LAAX
  • WYWIADY Małe jest piękne

Nowa kolej Doppelmayr na Golm

Nowa kolej Doppelmayr na Golm

Doppelmayr zmodernizował kolej linową Hüttenkopfbahn na Golm (w Montafon, Vorarlberg w Austrii). Energia elektryczna napędu w znacznej mierze wytwarzana jest za pomocą instalacji fotowoltaicznej

Ośrodek narciarski Golm położony jest na wysokości od 650 do 2124 m n.p.m. Dysponuje 9 wyciągami narciarskimi i 35km tras o wszystkich stopniach trudności – od tak zwanych tras „rodzinnych” przez trasy, na których mogą odbywać się zawody Pucharu Świata, po trasę Diabolo – jedną z najbardziej stromych w okolicy.

ELEKTROWNIA NA STOKU

Nowa kolej linowa Hüttenkopfbahn jest komfortową koleją z 6-osobowymi, podgrzewanymi krzesełkami z osłonami i umieszczonymi po środku każdego siedzenia podnóżkami i uruchamianymi ręcznie pałąkami zamykającymi. Została uruchomiona przed minionym sezonem i zastąpiła kolej o dwuosobowych krzesełkach z 1986 roku.
Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że energia słoneczna pokrywa jedną trzecią całego zapotrzebowania kolei. Ogniwa słoneczne zintegrowane są z bocznymi elementami szklanymi stacji typu UNI-G. Na płaskim dachu ustawione są moduły paneli fotowoltaicznych, które mają specjalne wzmocnienie – tak, aby były w stanie oprzeć się najsilniejszym burzom. Oprócz budowy nowej kolei Hüttenkopfbahn, powiększono instalację sztucznego naśnieżania w obszarze Hüttenkopf oraz nieznacznie zmieniono prowadzenie trasy.

PRAWDZIWY UNIKAT

Mgr inż. Harald Feldkircher – kierownik techniczny spółki Illwerke Seilbahnbetriebsgesellschaft tak podsumował nową kolej: „Najbardziej unikalną rzeczą jest z pewnością zintegrowana instalacja fotowoltaiczna. To, co jest w tym wszystkim niepowtarzalne, to fakt, że elementy instalacji słonecznej zostały zintegrowane ze standardowymi stacjami firmy Doppelmayr. Eksploatacja kolei przewidziana jest tylko w sezonie zimowym. Energia wyprodukowana latem będzie odprowadzona do sieci”.
Firma Alukönigstahl z Wiednia wyprodukowała zaokrąglone elementy szklane ze zintegrowanymi ogniwami fotowoltaicznymi. „Było to wymagające wyzwanie” – podkreśla inż. Kurt Ristl, kierownik sprzedaży – „ponieważ ogniwa polikrystaliczne bardzo łatwo pękają przy produkcji, jeżeli nie dysponuje się odpowiednim know-how. Ponadto konstrukcja szklana musiała być odporna na obciążenia śniegiem i wiatrem”.

 

TEKST | Doppelmayr Seilbahnen GmbH
FOTO | Doppelmayr Seilbahnen GmbH



19 Kwiecień 2013