• Polskie Koleje Linowe sprzedane

    22 maja została podpisana umowa sprzedaży 100 proc. akcji spółki Polskie Koleje Linowe... DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
  • Numer 1 w narciarstwie

    Skidata ma niezwykle bogate doświadczenie i od wielu lat jest pionierem w produkcji i eksploatacji systemów kontroli dostępu w ośrodkach narciarskich... DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
  • Koleje linowe Leitner w LAAX

    Dwie nowe koleje linowe Leitner w ośrodku LAAX w imponujący sposób pokazują, że nowoczesne komfortowe systemy nastawione na działanie wysokiej klasy są jednocześnie ekonomiczne i przyjazne środowisku naturalnemu... DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
  • Małe jest piękne

    Z Panem Stanisławem Buńdą, Wiceprezesem Ośrodka Narciarskiego Małe Ciche rozmawia Marcin Czerwiec... DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
  • Polskie Koleje Linowe sprzedane
  • TECHNOLOGIE Numer 1 w narciarstwie
  • TECHNOLOGIE Koleje linowe Leitner w LAAX
  • WYWIADY Małe jest piękne

Leitner odnawia kolei linową Dantercepies w Val Gardena

Leitner odnawia kolei linową Dantercepies w Val Gardena

Kiedy najczęściej uczęszczana kolej linowa w dolinie Val Gardena poddawana jest renowacji, oczekiwania są bardzo wysokie. Nowa kolej Dantercepies firmy Leitner charakteryzować się będzie zwiększoną przepustowością i komfortem jazdy, a także cichszą pracą. Co więcej, dzięki wyjątkowemu projektowi architektonicznemu i unikalnemu doborowi materiałów do budowy stacji, idealnie wpasuje się w krajobraz Dolomitów

Z MYŚLĄ O TURYSTACH…
Kolej linowa Dantercepies, łącząca Selva Gardena z Passo Gardena, znana jest niezliczonym entuzjastom sportów zimowych i górskich wędrówek. Odcinek ten jest niezwykle istotnym elementem znanej na całym świecie trasy Sella Ronda – ze względu na swoje strategiczne położenie. Już od najbliższej zimy narciarze i snowboardziści będą mogli szybciej i wygodniej przemieszczać się na terenie masywu Sella. Będzie tak za sprawą wdrażanego przez firmę Leitner nowego, niezwykle innowacyjnego przedsięwzięcia, będącego wyjątkowym połączeniem zaawansowanej technologii z unikalnym designem. Kolej Dantercepies jest najczęściej uczęszczaną instalacją w Val Gardena. W okresie największego ruchu tworzą się przed nią długie kolejki, na niewielkich stacjach tłoczą się rzesze turystów. Dzięki nowej kolei gondolowej GD10 o przepustowości 3000 osób na godzinę pasażerowie będą mogli spodziewać się znacznie szybszej i wygodniejszej jazdy, a także krótszego czasu oczekiwania na przejazd. Projekt skupia się również na maksymalnym ułatwieniu turystom wsiadania do gondoli.

…I NATURZE
W tym celu, stacja w dolinie zostanie wydłużona o 5 metrów, a prędkość jazdy na tym odcinku zmniejszona do 0,22 m/s. Zapewni to pasażerom więcej czasu na wejście do kabiny. Dzięki umieszczeniu maszynowni pod ziemią zmniejszony zostanie poziom hałasu, co z kolei przyczyni się do stworzenia bardziej relaksującej atmosfery. Kabiny nowej kolei będą komfortowe i dadzą pasażerom przyjemność z jazdy, dzięki panoramicznemu przeszkleniu i wygodnym, miękkim siedziskom. Kabiny będą na tyle przestrzenne, aby umożliwić latem transport rowerów i wózków dziecięcych. Nowa kolej linowa w znacznym stopniu przyczyni się do podniesienia turystycznej atrakcyjności Val Gardena. Dzięki unikalnemu projektowi stworzonemu przez architekta Perathonera Rudolfa obie stacje delikatnie zharmonizują się z górskim krajobrazem. Nowy system kolei linowej podkreśli dbałość o dobro znajdującego się nieopodal parku krajobrazowego Puez-Geisler.

TO TRZEBA ZOBACZYĆ!
Stacje mają trzy charakterystyczne cechy. Po pierwsze do wykończenia budynków użyto betonu, którego wygląd osiągnął bardzo naturalny efekt przez zastosowanie domieszki dolomickich minerałów i nie wyrównanej, chropowatej powierzchni. Po drugie, „hojne” zastosowanie drewna stwarza ciepły, zapraszający nastrój. Po trzecie, panoramiczne okna z ogromnymi szybami, wpuszczającymi do środka mnóstwo światła, oferują niezapomniany widok na Dolomity, figurujące na liście Światowego Dziedzictwa Przyrodniczego UNESCO. Właśnie te wspaniałe możliwości widokowe, zarówno ze stacji, jak i z kabin, są jedną z wyjątkowych cech nowej kolei linowej. Tę cechę dodatkowo podkreśli kształt dachu górnej stacji, który otwiera się jak żagiel na spektakularną panoramę Dolomitów. Innowacyjna architektura jest ergonomiczna, lecz zapewnia też wysoką funkcjonalność miejsca. Niezwykle istotną rolę odgrywa tu również design. Jak podkreśla Giovanni Pasti, dyrektor firmy Seggiovie Dantercepies SpA: „Głównym powodem, dla którego zdecydowaliśmy się na wybór oferty Leitnera, było to, że firma przedstawiała rozwiązania, które idealnie spełniały nasze wysokie wymagania pod względem architektonicznym”. Planowane otwarcie nowej kolei linowej Dantercepies już…

 

TEKST | Magdalena Drąg-Waga
FOTO | Archiwum firmy Leitner AG



19 Kwiecień 2013