• Polskie Koleje Linowe sprzedane

    22 maja została podpisana umowa sprzedaży 100 proc. akcji spółki Polskie Koleje Linowe... DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
  • Numer 1 w narciarstwie

    Skidata ma niezwykle bogate doświadczenie i od wielu lat jest pionierem w produkcji i eksploatacji systemów kontroli dostępu w ośrodkach narciarskich... DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
  • Koleje linowe Leitner w LAAX

    Dwie nowe koleje linowe Leitner w ośrodku LAAX w imponujący sposób pokazują, że nowoczesne komfortowe systemy nastawione na działanie wysokiej klasy są jednocześnie ekonomiczne i przyjazne środowisku naturalnemu... DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
  • Małe jest piękne

    Z Panem Stanisławem Buńdą, Wiceprezesem Ośrodka Narciarskiego Małe Ciche rozmawia Marcin Czerwiec... DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
  • Polskie Koleje Linowe sprzedane
  • TECHNOLOGIE Numer 1 w narciarstwie
  • TECHNOLOGIE Koleje linowe Leitner w LAAX
  • WYWIADY Małe jest piękne

Kolej kabrio od Doppelmayr

Kolej kabrio od Doppelmayr

Na Stanserhorn 28 czerwca tego roku została uruchomiona pierwsza na świecie kolej kabinowa firmy Doppelmayr z odkrytym pokładem. Jej kabiny znajdują się nad linami, więc pasażerowie mogą delektować się zachwycającą wysokogórską panoramą

ŚWIATOWA NOWOŚĆ FIRMY DOPPELMAYR
Jazda na szczyt Stanserhorn odbywa się w dwóch etapach. Najpierw pasażerowie korzystają z kolei linowo-terenowej, następnie przesiadają się do kolei wahadłowej. Mogą jednak przerwać jazdę również na stacji pośredniej Alp-Blumatt. Wysiadanie w tym miejscu zintegrowane jest z podporą o wysokości 30 m, która posiada stację składaną na wysokości dolnego poziomu. Pasażerowie dostają się do stopy podpory przez rampę.
Regulacja poziomu dla pojazdów jest światową nowością. Jej serce to dwa cylindry hydrauliczne, zamontowane po obu stronach wózków jezdnych. Cylindry te wyrównywają wychylenie wzdłużne kabin. Ciśnienie hydrauliczne ładowane jest automatycznie w stacji dolnej i górnej.

ZINTEGROWANY SYSTEM EWAKUACJI

Kolej posiada zintegrowany system ewakuacji. Pasażerowie nie muszą przesiadać się lub opuszczać po linie. Wszystkie istotne dla bezpieczeństwa części włączane są tak, że w przypadku uszkodzenia kabiny pasażerowie mogą bezpiecznie zjechać do stacji w kabinach.

Z ROZMACHEM
Chociaż budowa kolei, a przede wszystkim stacji górnej, opóźniła się z powodu niespodziewanej niestabilności podłoża skalnego, udało się ostatecznie oddać kolej w terminie. Aby tak się stało, w okresie zimowym na budowie kolei pracowało aż 35 montażystów. Z powodu dużej ilości ciężkiego materiału (dla przykładu, aż 450 t materiału na podpory to duże elementy) na czas budowy postawiono drugą kolej materiałową i zastosowano specjalne pojazdy wykorzystywane do przewozu drzewa.
Dwupiętrowe kabiny mieszczą 60 osób, z których 30 może wejść na górny pokład. Dzięki przeszklonej ścianie z każdej strony kabiny zarówno dzieci jak i osoby na wózkach inwalidzkich mogą napawać się widokiem szwajcarskich trzy- i czterotysięczników.

TYLKO NAJLEPSZA TECHNOLOGIA
Jürg Balsiger, dyrektor kolei Stanserhorn nie kryje zaufania do technologii firm Doppelmayr/ Garaventa: „W trakcie procesu przetargowego doszliśmy do wniosku, że tylko firma oferująca najlepszą technologię jest w stanie spełnić nasze wymagania w zakresie kolei „kabrio”. Oczekiwania te potwierdziły się – i to zarówno w kwestii jakości samego produktu, jak i montażu, doradztwa oraz opieki projektowej. Kolej od początku funkcjonuje bez zarzutu i jakichkolwiek „chorób dziecięcych”.

 

TEKST | Doppelmayr Seilbahnen GmbH
FOTO | Doppelmayr Seilbahnen GmbH



19 Kwiecień 2013