• Polskie Koleje Linowe sprzedane

    22 maja została podpisana umowa sprzedaży 100 proc. akcji spółki Polskie Koleje Linowe... DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
  • Numer 1 w narciarstwie

    Skidata ma niezwykle bogate doświadczenie i od wielu lat jest pionierem w produkcji i eksploatacji systemów kontroli dostępu w ośrodkach narciarskich... DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
  • Koleje linowe Leitner w LAAX

    Dwie nowe koleje linowe Leitner w ośrodku LAAX w imponujący sposób pokazują, że nowoczesne komfortowe systemy nastawione na działanie wysokiej klasy są jednocześnie ekonomiczne i przyjazne środowisku naturalnemu... DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
  • Małe jest piękne

    Z Panem Stanisławem Buńdą, Wiceprezesem Ośrodka Narciarskiego Małe Ciche rozmawia Marcin Czerwiec... DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
  • Polskie Koleje Linowe sprzedane
  • TECHNOLOGIE Numer 1 w narciarstwie
  • TECHNOLOGIE Koleje linowe Leitner w LAAX
  • WYWIADY Małe jest piękne

Jazda pełna wrażeń ? tylko na Monte Rosa

Jazda pełna wrażeń ? tylko na Monte Rosa

Na początku sezonu zimowego 2011/2012 uruchomiona została niezwykle nowoczesna kolej górska w rejonie narciarskim i wędrówek pieszych – Cervinia. To nowa kolej wahadłowa Laghi Cime Bianche-Plateau Rosa

Kolej ma długą tradycję. Pierwsza kolej linowa została wybudowana w roku 1939 i od tego czasu modernizowano ją po kilka razy. W 2011 roku firma Doppelmayr-Italia wykonała generalną modernizację w ramach 20. rewizji rocznej. W obydwu kabinach, przeszklonych aż do podłogi, ma się wrażenie „płynięcia” do serca Alp w zabezpieczonym tarasie. Można rozkoszować się wspaniałym widokiem na masyw Monte Rosa i Matterhorn, który wydaje się być tak blisko, że ma się wrażenie, iż można się wręcz o niego otrzeć. Wzdłuż ścian kabiny zainstalowana tam kamera wideo przenosi obrazy do wnętrza i ponadto przekazuje informacje o pogodzie, trasach zjazdowych, różnych imprezach itp. – wrażenie rzeczywiście jest spektakularne!

PRZEBUDOWA NIE ZAKŁÓCIŁĄ NORMALNEJ EKSPLOATACJI
Ponieważ użytkownik, spółka Cervino S.p.A., nie chciała stracić ani sezonu zimowego, ani też letniego, budowę nowej kolei trzeba było wykonywać etapowo. Jesienią 2010 roku wykonano rewizję koła napędowego i przewojowego oraz wózków. Po sezonie zimowym 2010/2011 zmodernizowano napęd i instalację elektrotechniczną. Latem jeździły jeszcze stare kabiny, natomiast jesienią wymieniono je na nowe i dostosowano do nich stacje.

JEDEN Z NAJWIĘKSZYCH
Region narciarski Breuil-Cervinia-Valtournenche Zermatt jest jednym z największych w Alpach. Rozciąga się na trzy doliny we Włoszech i w Szwajcarii – od Małego Matterhornu (3883 m n.p.m.), aż do Valtournenche (1524 m n.p.m.). Można tam jeździć na nartach cały dzień, nie korzystając z tej samej trasy.
Region dysponuje 25 wyciągami w Breuil-Cervinia i Valtournenche oraz 34 w Zermatt. Wszystkie wyciągi mogą się poszczycić łączną przepustowością 140 000 pasażerów na godzinę.

NIEZAPOMNIANE WRAŻENIA
Całkowicie zmodernizowana kolej na płaskowyżu Rosa wywiera na obserwatorze niesamowite wrażenie. Dzieje się tak dzięki niezwykle przejrzystym kabinom. Pasażer ma nie tylko pewność jazdy wysoce nowoczesną koleją, lecz dzięki niezwykle przejrzystej powierzchni kabiny rozkoszuje się wywierającą niezapomniane wrażenie panoramą Matterhorn i okolic.

DUŻE WYZWANIE
Jak mówi inż. Girorgio Pession, dyrektor spółki Cervino S.p.A., „Jesteśmy pewni, że liczba pasażerów wzrośnie wyraźnie jeszcze o pół miliona. Przyczynią się do tego z pewnością takie nowinki techniczne, jak większa wygoda i wydajność, stanowiące wynik owocnej współpracy z firmą Doppelmayr-Italia! Ponadto jesteśmy niezmiernie zadowoleni z dużego zaangażowania i solidnej pracy firmy Doppelmayr”.
Montaż stanowił duże wyzwanie dla ekipy montażowej. Przykładem niech będzie transport ponadgabarytowych zawieszeń, gdzie konieczne było skorzystanie z usług transportu specjalnego. Transport kabin z Breuil-Cervinia do stacji dolnej odbywał się na zaśnieżonej trasie zjazdowej. Jakiekolwiek niepowodzenie groziło tym, że kolej nie zostanie uruchomiona w sezonie zimowym 2011/2012. Firma Doppelmayr-Italia odpowiedzialna była za technologię kolei, spółka Cervino S.p.A. za restaurację budynków.



TEKST | Doppelmayr Seilbahnen GmbH
FOTO | Doppelmayr Seilbahnen GmbH



10 Czerwiec 2012