• Polskie Koleje Linowe sprzedane

    22 maja została podpisana umowa sprzedaży 100 proc. akcji spółki Polskie Koleje Linowe... DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
  • Numer 1 w narciarstwie

    Skidata ma niezwykle bogate doświadczenie i od wielu lat jest pionierem w produkcji i eksploatacji systemów kontroli dostępu w ośrodkach narciarskich... DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
  • Koleje linowe Leitner w LAAX

    Dwie nowe koleje linowe Leitner w ośrodku LAAX w imponujący sposób pokazują, że nowoczesne komfortowe systemy nastawione na działanie wysokiej klasy są jednocześnie ekonomiczne i przyjazne środowisku naturalnemu... DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
  • Małe jest piękne

    Z Panem Stanisławem Buńdą, Wiceprezesem Ośrodka Narciarskiego Małe Ciche rozmawia Marcin Czerwiec... DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
  • Polskie Koleje Linowe sprzedane
  • TECHNOLOGIE Numer 1 w narciarstwie
  • TECHNOLOGIE Koleje linowe Leitner w LAAX
  • WYWIADY Małe jest piękne

III Międzynarodowe Forum Górskie

Innowacje w regionach górskich – to przewodni temat III Międzynarodowego Forum Górskiego, które od 10 do 12 października 2012 roku odbyło się w Zakopanem

Zgromadzeni w zakopiańskim hotelu Belvedere eksperci z Polski i zza granicy przez trzy dni rozmawiali o wszelkich kwestiach związanych ze zrównoważonym rozwojem terenów górskich. Sport, turystyka, kultura, ochrona środowiska oraz produkty regionalne to najważniejsze elementy gospodarki regionów górskich – wzbogacone o odpowiednie innowacje mogą stanowić o sile marki, jaką niewątpliwie są polskie góry.

ZIMOWE IGRZYSKA W POLSCE
Pierwszego dnia III Międzynarodowego Forum Górskiego, tuż po jego uroczystym otwarciu, odczytano list prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Bronisława Komorowskiego, skierowany do uczestników forum. Ma to niezwykle istotne znaczenie dla polskich terenów górskich – świadczy bowiem o tym, że są one poważnie traktowane nie tylko przez ich mieszkańców, lecz również przez najważniejsze osoby w państwie.
Dominującym tematem rozmów stały się możliwości organizacji zimowych igrzysk olimpijskich w Tatrach. Po prezentacji „Zimowe Igrzyska Olimpijskie wczoraj i dziś - przeobrażenia w spotkaniach sportowych” zaproszeni goście – wśród których znaleźli się między innymi Jacek Krupa, Członek Zarządu Województwa Małopolskiego, Apoloniusz Tajner, Prezes Polskiego Związku Narciarskiego, Jan Komornicki, Ambasador RP w Republice Słowackiej w latach 1997-2003, Enrico Borghi, Prezydent Unione Nazionale Comuni Comunita Enti Montani (włoskiego Krajowego Związku Miast i Gmin Montani, z którym Tatrzańska Agencja Rozwoju podpisała umowę o współpracy) oraz dr hab. Szymon Krasicki, Kierownik Katedry Teorii i Metodyki Sportów Zimowych w Akademii Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie – dyskutowali o tym, czy organizację zimowych igrzysk olimpijskich należy traktować jako sprawę regionalną, czy narodową. Innymi słowy, czy dobrym pomysłem jest organizacja igrzysk tylko w Polsce, czy może lepiej, gdyby odbyły się na przykład w Polsce i na Słowacji.

NOWOCZESNA INFRASTRUKTURA SPORTOWA
Następnego dnia zgromadzeni na forum eksperci dyskutowali o kwestiach związanych z infrastrukturą sportową i turystyczną na terenach górskich. O „Zrównoważonym użytkowaniu krajobrazu” opowiedział prof. Massimo Sargolini z Universita di Camerino we Włoszech. Zgromadzeni w hotelu Belvedere goście mogli również dowiedzieć się wiele o modernizacji infrastruktury i inwestycjach turystyczno-sportowych po słowackiej stronie Tatr, o których opowiedział Prezes Zarządu Tatry Mountain Resorts, Bohuš Hlavatý. Rafał Król w swoim wystąpieniu poruszył natomiast kwestie „Bezpieczeństwa w aspekcie innowacji technologicznych na przykładzie RECCO Rescue System”.
Podobnie jak pierwszego dnia, wszystkim wystąpieniom towarzyszyły żywe dyskusje, w których poruszano problemy, związane z wprowadzaniem innowacji do infrastruktury sportowej i turystycznej. Swoimi spostrzeżeniami na ten temat podzielili się między innymi Jerzy Andrzej Laszczyk, Prezes Polskich Kolei Linowych, inż. Jacek Kowalski z Grupy Resortu Narciarskiego w Kurorcie Tatrzańskim, Jan Modrzewski, Wiceprzewodniczący Towarzystwa Przyjaciół Narciarstwa i Przyrody czy Andrzej Kozak, Prezes Tatrzańskiego Związku Narciarskiego. Wszyscy zgodnie twierdzili, że pomimo nieustannych i konsekwentnych zmian, polskie prawo jest nadal nieprzychylne inwestorom i wciąż stanowi główny problem utrudniający realizację wszelkich inwestycji.

MARKA POLSKIE GÓRY
Wystąpienia i dyskusje, które odbyły się ostatniego dnia III Międzynarodowego Forum Górskiego, dotyczyły produktów regionalnych oraz ochrony środowiska.
Od czasu, gdy Francuzi zainicjowali w Unii Europejskiej ochronę produktów regionalnych, są one jednym z najważniejszych elementów kampanii marketingowych regionów i państw europejskich. Dzięki takim produktom (np. regionalnej żywności), każdy region oraz każde państwo znacząco zwiększa swoje szanse na zdobycie zagranicznego turysty, który zostawi w danym miejscu pieniądze. Aby przyciągnąć turystę, nie wystarczy jednak tylko samo wytwarzanie i rejestrowanie regionalnych produktów. Potrzebne są odpowiednie działania i innowacje, które zakomunikują odbiorcom, że dany produkt regionalny to swego rodzaju symbol marki, jaką jest region, w którym jest wytwarzany. Należy więc pamiętać zarówno o tym, by komunikacja marketingowa danego produktu regionalnego skupiała się na tradycji, kulturze i wartościach regionu, w którym jest wytwarzany – o czym w swoim wystąpieniu wspomniał Włoch Avelio Marini, a także, by każda promocja regionu miała odpowiednią, przemyślaną strategię i by angażowali się w nią zarówno producenci produktów regionalnych, jak i organizacje pozarządowe oraz władze, o czym opowiedział zebranym gościom – pochodzący z regionu Valais – Eric Nanchen, Dyrektor Fundacji na rzecz Zrównoważonego Rozwoju Regionów Górskich w Szwajcarii.
Mówiąc o innowacjach, nie można zapominać o nowoczesnych formach komunikacji marketingowej, w szczególności o sile mediów społecznościowych, bez których trudno dziś wyobrazić sobie sukces marki.
Jak zapewniał Inge Aarhus Stiftelsen z Environment Foundation Lillehammer (Fundacji na Rzecz Ochrony Środowiska), innowacje powinno się wprowadzać również w dziedzinie pozyskiwania i wykorzystywania energii. Jej odnawialne źródła mają niezwykle istotne znaczenie nie tylko dla funkcjonowania środowiska, lecz również dla przyszłości sportu.
Wystąpienia prelegentów były przyczynkiem do żywych dyskusji, w których brali udział między innymi Krzysztof Markiel, Dyrektor Departamentu Edukacji, Kultury i Dziedzictwa Narodowego Województwa Małopolskiego, dr Anna Mlekodaj, Prorektor Podhalańskiej Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Targu, dr Stanisława Trebunia Staszel z Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Jagiellońskiego i Rafał Serafin, Prezes Fundacji „Partnerstwo dla Środowiska”. Zgodnie twierdzono, że działania zmierzające do wszelkich innowacji powinny mieć charakter partnerski. Należy również pamiętać o tym, by dla zachowania tradycji, kultury i specyficznych wartości regionu, innowacje należy wprowadzać na poziomie ich promocji – tak, by to, co charakterystyczne dla regionu było jednocześnie tradycyjne i atrakcyjne.

ZASADA PARTNERSTWA
Każde Międzynarodowe Forum Górskie to wydarzenie, dające polskim regionom górskim kolejne szanse na gospodarczy sukces. Wnioski z trzeciego Forum są jednoznaczne: nie można wyobrazić sobie wyższej jakości marki-polskich regionów górskich bez innowacji. Nie można jednak zapominać o tym, że wprowadzanie innowacji wiąże się z pracą wielu ludzi i instytucji. Trzeba więc mieć na uwadze to, by każdy, kto chce przyczynić się do ulepszenia gospodarki polskich regionów górskich, robił to chętnie i z myślą o wszystkich mieszkańcach. Wszelkie wprowadzanie innowacji musi odbywać się na zasadzie partnerstwa i tej zasady muszą przestrzegać zarówno prywatni inwestorzy, jak i władze, a także stowarzyszenia i organizacje pozarządowe. Tylko wspólne, przemyślane działanie może przynieść sukces. O tym, czy w tej kwestii poczyniono w Polsce postępy, będziemy mogli przekonać się między innymi w marcu, podczas kolejnego Międzynarodowego Forum Górskiego.

 

TEKST | Marcin Czerwiec
FOTO | Archiwum redakcji



12 Październik 2012