• Polskie Koleje Linowe sprzedane

    22 maja została podpisana umowa sprzedaży 100 proc. akcji spółki Polskie Koleje Linowe... DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
  • Numer 1 w narciarstwie

    Skidata ma niezwykle bogate doświadczenie i od wielu lat jest pionierem w produkcji i eksploatacji systemów kontroli dostępu w ośrodkach narciarskich... DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
  • Koleje linowe Leitner w LAAX

    Dwie nowe koleje linowe Leitner w ośrodku LAAX w imponujący sposób pokazują, że nowoczesne komfortowe systemy nastawione na działanie wysokiej klasy są jednocześnie ekonomiczne i przyjazne środowisku naturalnemu... DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
  • Małe jest piękne

    Z Panem Stanisławem Buńdą, Wiceprezesem Ośrodka Narciarskiego Małe Ciche rozmawia Marcin Czerwiec... DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
  • Polskie Koleje Linowe sprzedane
  • TECHNOLOGIE Numer 1 w narciarstwie
  • TECHNOLOGIE Koleje linowe Leitner w LAAX
  • WYWIADY Małe jest piękne

Dwie nowe koleje linowe Leitner w LAAX

Dwie nowe koleje linowe Leitner w LAAX

Dwie nowe koleje linowe Leitner w ośrodku LAAX w imponujący sposób pokazują, że nowoczesne komfortowe systemy nastawione na działanie wysokiej klasy są jednocześnie ekonomiczne i przyjazne środowisku naturalnemu

Wybrawszy takie „ekoudogodnienia” zastosowane w systemach firmy Leitner, jak: napęd bezpośredni, panele słoneczne, zasilanie bez emisji CO2 i użycie drewna z regionu, grupa Weisse Arena Bergbahn AG zdecydowała się na prawdziwą ekologię.

EKOKOLEJ
Ponadczasowa elegancja dolnej stacji, charakteryzująca się fasadą z drewna pochodzącego z okolic Graubünden i czarne siedziska o harmonijnym designie sprawiają, że nawet na pierwszy rzut oka innowacyjność, działającej od 2011 roku, sześcioosobowej kolei krzesełkowej Alp Dado w LAAX jest niezaprzeczalna. Tej zimy firma Leitner uruchomiła nową sześcioosobową kolej CD6C Treis Palas na terenie Crap Masegn. Nowy projekt spełnia wysokie standardy – zarówno w kwestiach wydajności, jak i ekonomiczności oraz ochrony środowiska naturalnego. Instalacja Alp Dado, osiągająca prędkość 6 m/s i przepustowość 3200 osób na godzinę jest jedną z najnowocześniejszych kolei linowych w Szwajcarii. To pierwsza kolej, która otrzymała pozwolenie na poruszanie ze wspomnianą maksymalną prędkością. Dzięki zastosowaniu ekskluzywnego napędu bezpośredniego marki Leitner, system działa o około 15 decybeli ciszej niż przeciętne wyciągi krzesełkowe. Zastosowany napęd pozwolił na obniżenie zużycia energii o 5%. Ponadto wyeliminowano potrzebę przeprowadzania rozległych prac konserwacyjnych, między innymi przez usunięcie przekładni, co sprawiło, że nie potrzebny jest olej. Solidne drewno z okolic Graubünden, którego użyto do wykonania fasady budynków stacji kolei CD6C Alp Dado, pochodzi z ekologicznych lasów. Drzewa zostały ścięte i poddane obróbce w tym samym miejscu, dzięki czemu transport zredukowano do minimum. Kolej CD6C Alp Dado, podobnie jak pozostałe koleje linowe i systemy naśnieżania w regionie narciarskim LAAX, zasilane są energią wytwarzaną bez emisji dwutlenku węgla, pochodzącą z własnych elektrowni wodnych. Panele słoneczne, umieszczone na południowej stronie dolnej stacji, również wytwarzają energię, która wykorzystywana jest do ogrzewania siedzisk wyciągu. Wyjątkowo interesujące dla pasażerów są osłonięte siedziska, które wyposażone zostały w opatentowany system KID-Stop®, chroniący najmłodszych pasażerów.

DESIGN I TECHNOLOGIA
Nowa kolej CD6C Treis Palas na terenie Crap Masegn, którą uruchomiono 30 listopada 2012 roku również wyposażona jest w powyższe udogodnienia oraz systemy zapewniające pasażerom wygodę i bezpieczeństwo. Udział energii słonecznej w całkowitym systemie zasilania kolei został dodatkowo zwiększony. Obie kolejki linowe w regionie LAAX są kolejnym dowodem na to, że firma Leitner z powodzeniem łączy nowoczesny design z innowacyjną i przyjazną środowisku technologią.

 

TEKST | Magdalena Drąg-Waga
FOTO | Archiwum firmy Leitner AG



19 Kwiecień 2013