• Polskie Koleje Linowe sprzedane

    22 maja została podpisana umowa sprzedaży 100 proc. akcji spółki Polskie Koleje Linowe... DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
  • Numer 1 w narciarstwie

    Skidata ma niezwykle bogate doświadczenie i od wielu lat jest pionierem w produkcji i eksploatacji systemów kontroli dostępu w ośrodkach narciarskich... DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
  • Koleje linowe Leitner w LAAX

    Dwie nowe koleje linowe Leitner w ośrodku LAAX w imponujący sposób pokazują, że nowoczesne komfortowe systemy nastawione na działanie wysokiej klasy są jednocześnie ekonomiczne i przyjazne środowisku naturalnemu... DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
  • Małe jest piękne

    Z Panem Stanisławem Buńdą, Wiceprezesem Ośrodka Narciarskiego Małe Ciche rozmawia Marcin Czerwiec... DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
  • Polskie Koleje Linowe sprzedane
  • TECHNOLOGIE Numer 1 w narciarstwie
  • TECHNOLOGIE Koleje linowe Leitner w LAAX
  • WYWIADY Małe jest piękne

Coraz więcej ośrodków ma wszystko pod kontrolą

Coraz więcej ośrodków ma wszystko pod kontrolą

Wspólne karnety, dodatkowe usługi i możliwość zakupu skipassu przez Internet to dowód na pozytywną zmianę myślenia właścicieli polskich ośrodków narciarskich. Dzięki Base System kolejne ośrodki uatrakcyjniły swoją ofertę

PRZEMYŚLANE ROZWIĄZANIA
Najnowsze wydarzenia w polskiej branży narciarskiej pokazują, że właściciele rodzimych ośrodków narciarskich z coraz większym entuzjazmem podchodzą do wspólnej karty. To, co jeszcze kilka lat temu trudno było sobie wyobrazić, dziś stało się niemal normą. Kolejne ośrodki łączą swoje siły w różnych projektach wspólnych karnetów, kart, skipassów. Od tego sezonu działa również specjalny portal internetowy, dzięki któremu narciarze i snowboardziści mogą bez wychodzenia z domu kupić karnet do dowolnych ośrodków, których oferta znajduje się na portalu. Z perspektywy narciarzy i właścicieli ośrodków narciarskich wprowadzanie wspólnej karty wydaje się niezwykle łatwym i „bezbolesnym” procesem. W istocie, aby system wspólnej karty działał jak należy, potrzeba przemyślanych rozwiązań i ciężkiej pracy wielu ludzi. Dlatego też właściciele ośrodków narciarskich, które w tym sezonie połączyły swoje oferty w ramach wspólnych kart, zdecydowali się na usługi firmy Base System.

JAK TO DZIAŁA?
W sezonie 2011/2012 systemy wspólnej karty wdrożyły ośrodki w Wiśle i Ustroniu. Po sezonie doświadczeń ze wspólnymi kartami właściciele wspomnianych, zrzeszonych w Wiślańskim Klastrze Turystycznym, podjęli decyzję o połączeniu ofert Wisły i Ustronia w ramach Wiślańskiego Skipassu. Jest to dziś w sumie 12 stoków (8 w Wiśle i 4 w Ustroniu). Ciekawostką jest pomysł na współpracę z Kolejami Śląskimi. Koleje mają od 15 grudnia 2012 uruchomić specjalne połączenia dla narciarzy. Rozkład jazdy kolei jest tak skonstruowany, by narciarz mógł swobodnie pojeździć 4-5 godzin w Ustroniu lub w Wiśle i wrócić pociągiem do domu. W praktyce wygląda to tak: już na stacji kolejowej w kasie klient ma możliwość zakupu biletu wraz ze skipassem. Po przyjeździe na miejsce na klienta czekają busy, którymi dojedzie na wybrany stok. Klienci posiadający ważny skipass jadą bezpłatnie, klienci bez skipassu płacą za przejazd u kierowcy. Powrót wygląda podobnie. Biorąc po uwagę ceny oferowanych pakietów, wygodę oraz czas dojazdu, oferta wydaje się bardzo atrakcyjna.
W Wiśle i Ustroniu jest wiele miejsc noclegowych. Aby ułatwić hotelom obsługę klienta, wprowadziliśmy na tym terenie możliwość korzystania przez klientów hoteli z wirtualnego portfela. Hotel ma więc przyznany od WKT limit kwotowy do wykorzystania oraz określoną liczbę kart do sprzedaży. Ponadto istnieje właściciel każdego hotelu (lub innego obiektu noclegowego) ma możliwość określenia indywidualnych rabatów. I tak, np. hotel „zwykły” dostaje rabat w wysokości 5%, a hotel, który oferuje dowóz narciarza na stoki własnym busem, otrzymuje 15% rabatu. System pilnuje rozliczeń pomiędzy hotelami a wyciągami i blokuje możliwość sprzedaży karnetów powyżej przyznanego limitu (limity również są indywidualne). Nie da się nie zauważyć, że wirtualny portfel, będący elementem platformy sprzedażowej e-skipass.pl, jest idealnym narzędziem do nawiązywania i zacieśnienia współpracy ośrodka narciarskiego i hotelu oraz do obsługi ofert ski free.

WSPÓLNIE W SUDETACH
Do systemu wspólnej karty przystąpiły także trzy sudeckie ośrodki narciarskie: Winterpol Zieleniec, Winterpol Karpacz oraz Czarna Góra. W ofercie Sudety Ski, bo tak nazywa się sudecka wspólna karta, jest ponad 20 km tras narciarskich, obsługiwanych przez 7 kolei linowych, 13 wyciągów i 4 wyciągi taśmowe (typu baby lift) o łącznej przepustowości ponad 20 000 osób na godzinę. Karta Sudety Ski objęta jest specjalnym programem, w którym klienci zrzeszonych w projekcie ośrodków otrzymują dodatkowe zniżki na usługi gastronomiczne, usługi szkół narciarskich, wypożyczalni sprzętu, a także na noclegi w tych ośrodkach.
Koordynacją projektu po stronie stacji narciarskich zajmuje się Arkadiusz Kitkowski, szef stacji Czarna Góra. Sudety Ski cieszy się ogromnym zainteresowaniem klientów, co potwierdzają wyniki przedsprzedaży karnetów, prowadzanej na e-skipass.pl. Obok stoku na Czarnej Górze budowany jest kompleks apartamentowców (www.czarnagora.pl) (w sumie około 480 apartamentów). Oczywiście apartamenty, poza wysokim standardem wykonania i wyposażenia, dadzą klientom wiele udogodnień, między innymi możliwość płacenia na terenie obiektu oraz korzystania z innych usług za pomocą karty-klucza do apartamentu. W praktyce będzie przedstawiać się to tak: klient przyjeżdża, melduje się, określa ilość środków wpłacanych na kartę (karty), podpisuje formularz i otrzymuje kartę-klucz, która jest też skipassem, wewnętrznym środkiem płatniczym, kartą rabatową i lojalnościową.
W tym przypadku również nie zapomniano o bezpieczeństwie. Jeśli klient zgubi kartę, będzie miał możliwość zablokowania (zastrzeżenia) jej i otrzymania duplikatu w dowolnym punkcie kasowym na Czarnej Górze. Zastrzeżenie karty lub wydanie duplikatu automatycznie anuluje uprawnienia karty pierwotnej.

W KLASTRZE LEPIEJ
Firma Base System wdrożyła również wspólną kartę w Małopolskim Klastrze Turystycznym Beskid, który dziś zrzesza 6 ośrodków narciarskich. Wspólny karnet BeskidSkiPass obowiązuje na 15 kolejach i wyciągach narciarskich w rejonie Małopolskiego Klastra Turystycznego Beskid. Klaster zarządzany jest przez Małopolskiego Operatora Integracji Turystycznej. Celem funkcjonowania klastra jest konsolidacja oferty turystycznej regionu, więc w najbliższej przyszłości można spodziewać się zwiększenia zasięgu systemu wspólnej karty.
Wspólna karta została również wprowadzona w ośrodkach narciarskich w Myślenicach, Koninkach i Lubomierzu.
 
WIĘCEJ NIŻ NARTY
Firma Base System wprowadziła także zintegrowane rozwiązanie w ośrodku Zagroń w Istebnej. Jeden karnet obowiązuje tutaj zarówno na stoku, jak i w hotelu, spa, oraz w aquaparku. To kompleksowe rozwiązanie przynosi wiele korzyści zarówno właścicielom ośrodka, jak i jego klientom. Dla przykładu, gdy warunki nie pozwalają na uprawianie narciarstwa, klient może bez problemu korzystać z usług aquaparku lub spa. Stok w Istebnej został połączony wspólną kartą z reaktywowanym ośrodkiem Pilsko w Szczyrku.
Typowy, wielodniowy karnet ma umożliwić klientowi poznanie oferty obydwu stacji narciarskich. Intensywny rozwój stacji narciarskiej w Istebnej zaowocował tym, że obok Zagronia na Złotym Groniu powstaje nowy ośrodek narciarski z 6-osobową wyprzęganą koleją kanapową, a nieopodal nowy właściciel ponownie otworzył zrewitalizowany Wyciąg Chichot. W przyszłym roku planowane jest tam wdrożenie kolejnej wspólnej karty, która będzie zrzeszała ośrodki faktycznie zlokalizowane na stoku jednej góry i najprawdopodobniej skomunikowane ze sobą trasami i wyciągami narciarskimi.

KARNET W SIECI

Nowością w tym sezonie jest portal e-skipass.pl, który umożliwia narciarzom zakup – często stosunkowo taniego – karnetu do wybranych ośrodków narciarskich. Nowy system zakupów wymagał wprowadzenia odpowiednich rozwiązań związanych z unifikacją kart dostępowych i rozliczaniem ośrodków, które przystąpiły do projektu.
E-skipass to rozwiązanie „2 w 1”. Umożliwia bowiem narciarzom zakup karnetu w atrakcyjnej cenie i jednocześnie nie rujnuje właściciela wyciągu gigantycznymi prowizjami czy opłatami. Wirtualny portfel umożliwia zarządzanie sprzedażą, realizowaną przez zewnętrzne punkty: hotele, pensjonaty, gospodarstwa agroturystyczne, punkty informacji turystycznej itp. System do absolutnego minimum ogranicza możliwość nadużyć ze strony partnera handlowego stacji narciarskiej. Daje jednocześnie właścicielowi stacji narciarskiej możliwość nadzoru, raportowania i modyfikowania oferty w czasie rzeczywistym.
Innowacyjne rozwiązania wprowadzone przed nowym sezonem przez Base System to dobry prognostyk na najbliższe lata, w których można spodziewać się jeszcze większego zainteresowania właścicieli ośrodków narciarskich konsolidacją ofert w ramach wspólnych kart czy też nowymi możliwościami dystrybucji skipassów.

 


TEKST | Maciej Ziębiński
FOTO | Archiwum firmy Base System



19 Kwiecień 2013